Snabb och nyttig lunch - 5 tips

Sommartider och snart semestertider för många, då har man kanske inte alltid lust att gå in och ställa sig och laga någon avancerad lunch. Jag personligen brukar inte heller bli så himla hungrig mitt på dagen när det är varmt ute. Så tänkte ge några tips på vad jag brukar göra när jag vill ha något snabbt, enkelt och nyttigt. 

1. Grön smoothie
Min favorit gör jag på vegetabilisk mjölk eller juice + banan, fryst mango, avokado, färsk spenat eller grönkål, lime och ingefära. Eventuellt en tesked spirulinapulver för extra näring. Är jag mer hungrig så tar jag ett kokt ägg, makrillmackor eller en proteinbar också.

2. Omelett
Vispa bara upp två-tre ägg med en skvätt mjölk eller vatten samt salt och peppar + det du gillar och har hemma. Jag brukar ta spenat, körsbärstomater och riven parmesanost. Mums!

3. Bananpannkakor
Min favorit som jag aldrig tröttnar på... Äter det ofta till frukost men funkar ju lika bra som lunch. För en potion (3-4 plättar): mosa en banan och rör ihop med ett ägg + vaniljpulver och kardemumma. Stek i kokosolja och servera med t.ex. kvarg/grekisk yoghurt och färska bär. Jag dricker gärna en grönsaksjuice eller grön smoothie till. 


4. Gröt
Jag brukar göra min på 1 dl havregryn, 2 dl vatten, en näve frysta bär (blåbär eller hallon), en nypa salt, vaniljpulver och kanel eller kardemumma. Man kan också tillsätta chiafrön, röra ner ett ägg i slutet eller tillsätta en skopa proteinpulver för extra mättnad.

5. Sallad/wrap
Här kan man ju bara slänga ihop precis vad man vill. För ett tag sedan gjorde vi så himla goda wraps på vanliga köpta tortillabröd, stekt halloumi, salladsmix, gurka, tomat och en dressing på naturell rømme (som jag tror är typ som gräddfil i Sverige, annars ta naturell yoghurt) pressad vitlök, salt & peppar. Mmm... 
Allmänt, Hälsa & träning, Recept, Smoothies | |
#1 - - Lena:

Massa bra tips!
Speciellt wrapsen verkar kanongoda!
/mamma

Upp