Pre/post- workout smoothie med choklad och maca!

 
 
Denna goda smoothie slank ner idag efter mitt träningspass. Passar också perfekt före du tränar, då maca-pulvret verkar uppiggande! 
 
Ingridienser:
1,5 msk coconut butter + ca 2 dl vatten (eller 2 dl kokosmjölk)
1 banan (gärna fryst)
1,5 msk kakaopulver 
 
Mixa slätt och toppa med gojibär, kokosflakes, hackade nötter eller något annat gött! 😃
Recept, Smoothies | choklad, smoothie | | 2 kommentarer |

Min syn på kött

 
Jag har aldrig direkt varit ett stort fan av kött. Jag åt det när jag bodde hemma, men efter att jag flyttade hemifrån efter studenten har det blivit mindre och mindre. Jag tyckte det var äckligt att se på och ta i rått kött, så det var i princip alltid pojkvännen som var den som tillagade det, och jag har alltid varit väldigt känslig för senor och fett, det liksom växer i munnen på mig. Så det blev inte så värst mycket kvar av min köttbit ibland när vi grillade entrecote osv.... Dessutom var det mycket billigare med vegetarisk mat! 
 
Förra hösten bestämde sig min pojkvän plötsligt för att bli vegetarian, och jag vart jätteglad! Jag kände/känner mig dock inte redo för att helt plocka bort fisk och skaldjur, ägg, smör, ost och yoghurt från kosten (dels pågrund av det dåliga vegetariska utbudet här i Oslo, och av sociala skäl för att det inte ska vara så krångligt att äta middag hos folk eller på restaurang etc. Man måste få njuta av livet också tänker jag) så jag själv kallar mig inte för vegetarian. Men jag har inte ätit kyckling, fläsk eller nötkött sedan typ oktober 2014. Relativt små förändringar som gör väldigt stor nytta både för min egen hälsa och för miljön! 
 
Visste ni t.ex. att...
 
... köttproduktionen är den produktion av alla livsmedel som tär mest på vår miljö?
... kött är syrebildande, dvs det stör våra kroppars pH-värde, och innehåller ofta rester av antibiotika och andra gifter som leder till b.la. Inflammationer och rubbningar i hornomsystemet. Välj alltid, alltid EKO om du ska äta kött! 
... vegetarisk mat är lätt för kroppen att bryta ned, medan rester av kött kan stanna i tarmen i flera år?!
... Sojabönor, linser och vissa frön och nötter innehåller mer protein per 100 gram än kött?
 
  
Två av mina favoriträtter; gröna linsbiffar och auberginegratäng
 
 
Som sagt så vill jag inte uppmana alla till att bli vegetarianer, men tänk efter lite. Du kanske inte behöver äta kött varje dag? Kanske kan du ha som mål att äta vegetariskt 2-3 dagar i veckan. Eller bara äta kött till en av dina måltider på en dag istället för både lunch, middag och kanske frukost. Små steg! 😊
tänk också på att inte bara köpa färdiga vegetariska maträtter, dvs det du hittar i frysdisken på Ica. Fryst falafel, "hamburgare", qournbiffar osv är en bra nödlösning om det måste gå fort, men satsa hellre på att göra dina egna biffar, grytor etc. Det smakar om inte annat mycket bättre!
Allmänt, Personliga reflektioner | | Kommentera |

Välkommen till min nya blogg!

Hej! Den här bloggen kommer att handla om två av mina stora intressen i livet - hälsa och skönhet - och hur dessa är knutna till varandra på olika sätt. 

Jag har, sedan jag var i början av tonåren, varit väldigt intresserad av hälsa och framförallt av hur vad vi stoppar i oss påverkar våra kroppar inifrån och ut. 

Jag vill inte förespråka någon särskild diet eller kosthållning, för vi är alla olika och behöver hitta det som passar just oss bäst. Balans är nyckeln till allt. Gillar man raw food, paleo, veganskt, glutenfritt etc. så finns det många bra bloggar som specialiserat sig på dessa - själv plockar jag ut lite av varje av det jag tycker är gott och fungerar för mig. Ett par saker tror jag dock alla mår bra av och det är mer ren mat från växtriket och mindre socker. Tror också mycket på så kallade superfoods som komplement. Mer om detta kommer i separata inlägg! 😊

Madeleine

Allmänt | | En kommentar |
Upp