Veckans matplanering

Hej måndag! 
Efter en väldigt mysig helg i Värmland med födelsedagsfirande, mors dag och bröllop så kör vi nu första dagen på resan mot en hälsosammare vardag. Luncherna kommer till stor del bestå av rester från middagarna, alternativ någon sallad eller wrap typ. Sen kommer jag försöka (inte alltid helt lätt att få till när det är bebis som bestämmer hur dagarna ser ut) att äta två-tre mellanmål om dagen i form av yoghurt/frukt/smoothies/hemgjorda bars eller andra sockerfria fikaalternativ.
 
Såhär kommer middagarna denna veckan se ut:
  
Måndag: Tomatsoppa med halloumikrutonger (recept härifrån)
Tisdag: Ugnspannkaka med zucchini & morötter (recept här)
Onsdag: Spaghetti med linsfärssås
Torsdag: Vegetarisk lasagne med keso och pesto (recept här)
Fredag: Rödbets- och fetaostbiffar (recept här)
Lördag: Det vi är sugna på (tänker att lördagar blir vår "unnardag" där vi tar allt som det kommer beroende på vad vi har för planer)
Söndag: Böntacos (recept här)
 
 
Lägger ut mer recept allt eftersom. Fråga gärna om det är något ni undrar :) 
Allmänt, Recept | | En kommentar |

Dags att styra upp mammakroppen

Idag är Olivia fyra veckor gammal. Jag är så himla spänd på hur hon ska utvecklas och vill att hon ska få mer personlighet nu samtidigt som jag bara vill stoppa tiden så hon är bebis föralltid, haha, skumt det där... 
 
Hade tänkt åka in och hälsa på mitt jobb denna denna veckan men det har inte blivit av, vi är nämligen lite förkylda både jag och Olivia. Och eftersom vi ska åka till Sverige imorgon där vi har en massa planerat i helgen så stannar vi hemma och kurerar oss istället. :) 
 
Nästa vecka tänkte jag börja styra upp kosten och träningen lite, har blivit alltför mycket onyttigt i det senaste... Nu när det har gått en månad sen förlossningen så kan jag börja träna lite mer också utöver promenaderna och knipövningarna jag kört med hittills. Är väldigt nöjd över min kropp egentligen och sjukt fachinerad över hur den har återhämtat sig, men vill gärna ha tillbaka mina muskler och gamla matrutiner. Kommer inte köra någon superdetox eftersom jag ammar, utan kommer ta det försiktigt och börja med att byta ut bullfikat på vardagarna mot nyttigare alternativ och sen planera våra middagar bättre. Tänkte jag ska lägga ut veckomatsedlarna samt lite mellisrecept här på bloggen :)
 
Vad gäller träningen så har jag tänkt gå mycket efter Lofsans program som finns i hennes bok "Lofsas mammaträning" 
 
 
 
Allmänt, Hälsa & träning | | En kommentar |

Chokladchiapudding

Chiapudding har ju varit populärt inom hälsovärlden ett tag nu, jag gör det i perioder men skulle gärna äta det oftare då det är så gott och nyttigt! Och enkelt. Grundreceptet består av ca 2 dl valfri vätska (oftast vegetabilisk mjölk) + 3 msk chiafrön som man rör ihop och ställer i kylen ett par timmar. I min favoritvariant använder jag mandel- eller kokosmjölk och mixar i en banan eller några dadlar + kakao. Då blir det en smarrig chokladpudding som man lika gärna kan servera som dessert om man vill 😊 
 

Idag regnar det ute så vi stannar nog hemma och bara myser 😊 imorgon kommer Olivias farfar hit från Stockholm och stannar tills på söndag. Får väl se vad vi hittar på, fortsätter det vara dåligt väder blir det nog att besöka något museum annars picknick eller grillning ute! Trevlig helg 💜
Recept, Recept - mellis/fika | | En kommentar |
Upp