Veckans vegetariska

Nu när jag varit vegetarian (till 90% i alla fall) i nästan ett år så har jag samlat på mig en del bra recept på vegetarisk mat. Tänkte börja dela dem här på bloggen, ett varje vecka, för att inspirera andra till att laga lite mer vegetariskt. Vad sägs som vegetarisk måndag imorgon kanske? 😃
 
 
 
Gröna linsbiffar
ca 8 st
 
Detta receptet hittade jag på Mias mat- och bokblogg, och de är de bästa vegetariska biffarna jag gjort än så länge.
 
2 dl gröna linser
4 dl vatten + 1 dl
2 msk tomatpure (jag brukar ta sockerfri ketchup + lite siracha chili sås istället)
1 eko grönsaksbuljongtärning (eller 1 msk ekologiskt buljongpulver)
2 st vitlöksklyftor, krossade
1 dl cashewnötter, naturella
1 dl potatismjöl
3 msk pofiber
1/2 tsk svartpeppar
Smör eller kokosolja att steka i.
 
Skölj linserna noga och koka upp med 4 deciliter vatten och buljongtärningen. Låt koka ca 15 minuter eller enligt anvisning på paketet. Tag åt sidan och låt svalna (eller skölj med kallt vatten). 
Häll ner linserna i en mixer. Pressa ner vitlöksklyftorna, cashewnötterna, potatismjölet, svartpeppar och pofiber. Rör ut tomatpuren i 1 deciliter vatten och häll ner i linserna. Mixa. Se till att det inte blir för slät massa. Det får gärna vara grovmixat. Blir smeten för blöt, ha i mer potatismjöl, blir den för torr, ha i mer vatten. Forma till biffar. Du kan provsteka en liten biff för att se om den håller ihop. Gör den inte det, ha i mer potatismjöl i smeten. Stek på medelsvag värme ca 4 minuter sida så att biffarna får en fin stekyta.
Servera med grönsakerna en grönsallad, någon god sås och ev potatis/ris/couscous. 
Recept | |
#1 - - Lena:

Kul!
Jag vill gärna ha ett tips på veg mat varje vecka.
Vad är pofiber?.
Biffarna du gjorde hemma hos oss förra helgen var ju också kanongoda!
Ha en bra vecka nu och lycka till med bostadsbytet. Hoppas att allt går i lås.

Kram mamma

Svar: Profiber brukar finnas på glutenfria hyllan i affären, det binder vätska. Ja, tack. detsamma! Kram
Madeleine

Upp