Bönchili

Jag älskar grytor av många anledningar. Förutom att det är väldigt gott speciellt under vinterhalvåret så är det billigt (man får många matlådor), blir oftast ännu godare dagen efter och man kan ha i lite vad man vill. Bönchili finns det många varianter av, men här kommer receptet på min 😊

Detta blir 4-5 vuxenportioner och 2-3 bebisportioner. Om du gör till bebis så uteslut sambal, honung, soja, salt och selleri om barnet är under ett år. Jag gör alltid en liten gryta bredvid till Olivia 😊

Detta behöver du:

Olja till stekning (jag använder raps)
2 burkar valfria bönor (jag tog 1 med svarta bönor och 1 med kidney)
1 gul lök
2 klyftor vitlök
2 morötter
2 paprikor (jag tog en grön och en röd)
1 sellerisjälk
1 msk sambal olek
2 burkar krossade tomater á 400 g
2-3 dl vatten
1 msk honung
1 msk soja
1 msk torkad timjan
1 msk torkad oregano
1/2 msk paprikapulver
Salt, peppar
ett knippe färsk koriander och creme fraiche till servering

Gör såhär:

Skala och hacka alla grönsaker. Fräs i olja i en stor gryta (gärna gjutgärn). Häll ner alla kryddor samt sambal olek och fräs lite till.
Skölj bönorna och häll ner i grytan. Tillsätt krossade tomater, vatten, honung och soja.
Låt puttra under lock på låg värme i minst en halvtimme, gärna längre. Rör om då och då och späd med mer vatten om det behövs.
Smaka av med salt och peppar. Servera med en klick crème fraiche, färska korianderblad, bröd eller ris (vi gjorde quessadillas på fullkornstortillas och ost, mums!)

Recept - middag | |
Upp