Min födelsedagstårta

 

Eftersom jag älskar choklad så fick det bli en chokladtårta på min födelsedag, och eftersom jag helst ville ha den utan vitt socker, mjölk och vetemjöl så fick jag helt enkelt baka den själv (inte mig emot) 😊 Hittade inspiration till den från två olika bloggar, här och här. Resultatet blev bra - men jag skulle ha bakat den dagen innan då den blev mycket godare efter ett dygn i kylskåpet! 

Om ni provar denna tårtan så servera den gärna med något friskt, t.ex färska bär och ev lite vispad grädde, då den blir väldigt chokladig och mastig 😊

 

 

 

Botten:

5 dl mandelmjöl

2 dl kokosmjöl

1,5 dl kakao

1,5 dl kokossocker

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

1 tsk vaniljpulver

1,25 dl smält kokosolja

1 burk kokosmjölk (vanlig fet, inte light)

3 ägg

2 msk honung (el agavesirap/lönnsirap för en helt vegansk kaka)

 

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda de torra ingredienserna i en stor bunke. Vispa ihop resterande ingredienser i en annan bunke och vänd sedan ned tillsammans med de torra. Häll smeten i en smord form (jag hade en på 18 cm i diameter) och grädda i ca 50 min eller tills kakan är torr i mitten (kolla med en sticka). Om du använder en större form så blir kakan plattare och gräddningstiden kortare. 

Låt svalna helt innan du skär kakan på längden i två delar och garnerar med frostingen (ett lager emellan och sen runt om hela kakan). 

 

Frosting:

1 blomkålshuvud (JA, du läste rätt!)

1 msk pressad citron

1,5 dl kokosolja

1/2 mogen avokado 

0,75 agavesirap (alt. Lönnsirap eller honung)

1,5 dl kakao (gärna raw och/eller ekologisk)

En nypa havssalt

 

Koka blomkålen tills den är helt mjuk och låt svalna. Lägg i mixern tillsammans med citronjuice och mixa till en puré. Tillsätt kokosolja och mixa igen tills blandningen är helt slät och blank. I med avokado och agavesirap och mixa en sista gång. Blanda till sist ner kakao och salt. Ställ in i kylen minst en timme innan du breder frostingen över kakan. Vispa eventuellt upp den lite innan. 

OBS: frostingen blir mycket godare efter några timmar när den fått stå och dra till sig lite!

 

 
 Det bästa med nyttig tårta är ju att man kan äta det både till frukost och mellis utan dåligt samvete! 
 
Recept - mellis/fika | |
#1 - - Anonym:

Gud vilket spännande recept........ blomkål!!!! Det hade jag aldrig trott. Avocado vet jag , och har provat, blir väldigt gott och krämigt! Spännande och lite "nyttigt" i allafall!
Påhittig du! 😍

Upp