Lasagne med belugalinser

 

Alltså varför har jag inte upptäckt belugalinser tidigare? Såå gott ju! Lite "mustigare" och matigare än röda linser tycker jag, så de passade perfekt i en lasagne. Denna gjorde jag i helgen och det blev så gott. Olivia fick en mildare version av tomatsåsen mixat med vanlig pasta, det gick ner det med tydligen! 😊

 

 

Du behöver:
Lasagneplattor (fullkorn)
Rapsolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
2 morötter
1 gul paprika
1/2 zucchini
1 msk tomatpuré
2 burkar krossade tomater
2 dl vatten
1/2 dl havregrädde/matlagningsgrädde
2 dl belugalinser
Basilika, oregano, salt och peppar
3 msk smör
2 msk vetemjöl
5 dl mjölk (jag använde soja)
Några dl riven ost

Gör såhär:
Hacka lök, vitlök, chili, morot, paprika och zucchini och fräs i rapsolja. I med tomatpuré, krossade tomater och vatten och låt koka upp. Skölj belugalinserna och tillsätt dem + kryddorna. Låt puttra 25-30 min.
Gör bechamelsås under tiden genom att smälta smöret i en kastrull, vispa i mjölet och sen mjölken lite i taget. Låt koka upp, sänk sedan värmen och låt puttra tills det tjocknar. Tillsätt hälften av den rivna osten + lite salt och peppar.
Varva bechamelsås, lasagneplattor och tomatsås i en ugnsfast form. Avsluta med bechamelsås och riven ost, ev lite basilika och oregano på toppen. Grädda på 200 grader i 30 min.

 

Recept, Recept - middag | |
#1 - - Anonym:

Gott! Belugalinser .... Måste inköpas! 👍😍
/mamma

Upp