Jordgubbs-chiasylt

 
Att chiafrön är ett riktigt superfood är det nog få som har missat vid det här laget. Chiapudding gör vi lite då och då här hemma. Det är ett perfekt naturligt tillskott för oss som är vegetarianer, eftersom de små fröna är rika på b.la protein, järn och omega 3. Igår plockade jag fram min påse ur skafferiet igen, men istället för den gamla vanliga chiapuddingen så blev det istället en chia"sylt", med norska jordgubbar som jag sparat i frysen sedan i somras. Supergott och perfekt som topping på t.ex gröt och pannkakor, för både stora och små! 

Vid servering kan man mixa sylten lite igen för att man lättare ska kunna tillgodogöra sig näringsämnena i chiafröna (jag gjorde det eftersom Olivia inte kan tugga dem). Tänk på att mixa precis innan du serverar bara eftersom fröna härsknar fort annars 😊
 
 
 

Så hur gjorde jag sylten? Superlätt! Jag bara mixade de tinade jordgubbarna med stavmixer, rörde ner chiafrön och lät stå i kylen och tjocka till sig. Sen hällde jag över i en glasburk med lock. Vet inte några exakta mått, men hade väl ca 3-4 jordgubbar och 2 msk chiafrön. Vill man kan man söta sylten med t.ex lite dadlar, agavesirap eller honung. Sylten håller sig några dagar i kylskåpet.
 

*Innehåller ad-link

Recept | |
#1 - - Anonym:

Låter kanongott! Och nyttigt!
Mamma

Upp