Tredje advent


Hej! Kan knappt förstå att det är tredje advent redan, vart tog tiden vägen? Jag som tänkte att i år när jag är mammaledig ska jag vara ute i goooood tid med allt har knappt hunnit med någonting haha. 

Idag har jag i alla fall bakat pepparkakor, men blev en snabbare variant där man slipper kavla och hålla på. Dessutom vegansk och utan raffinerat socker😊 jag resonerar som så att dagarna kring julafton kan man gott få unna sig allt man vill, men resten av december njuta av lite sundare bakverk och godis. De här pepparkakorna innehåller väl inte direkt mindre kalorier kanske, men gör i alla fall inte att blodsockret höjs till skyarna och man nöjer sig med 1-2 st 😊 jag tyckte de blev riktigt riktigt goda också! Här får ni receptet. 



1 dl sötmandel
1 dl kokossocker
1 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma
En nypa mald ingefära och nejlika (mätte inte kryddorna exakt, ta färdig pepparkaksmix om du vill)
½ tsk bikarbonat
3 dl siktat dinkelmjöl
½ dl agavesirap
1 dl kokosolja, rumsvarm

Hacka sötmandel grovt. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt agavesirap och kokosolja och nyp ihop allt till en deg. Knåda snabbt in mandeln i degen. Forma degen till en liten rulle. Lägg den i frysen i ca 30 min så den blir lättare att skära i tunna skivor. Sätt ugnen på 180 grader (eller 160 varmluft).
Skär degen i tunna skivor med en vass kniv och lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 10–12 min. Låt dem svalna och stelna på plåten.

Receptet blir en plåt med kakor, så dubbla gärna om du vill att de räcker ett tag ;)


Recept, Recept - mellis/fika | |
#1 - - Anonym:

Smidigt med skurna pepparkakor!
/mamma

Upp