Om att välja glutenfritt och veganskt

Hittade ett inlägg hos Scandinavian Wellness om hur man gör sina egna glutenfria mjölblandningar och blev väldigt glad - så smidigt att ha en färdig blandning i skafferiet, utan att behöva köpa en med massa tillsatser i! Jag bakar ju ganska mycket glutenfritt, trots att jag inte är glutenintolerant. Men jag tror det är hälsosammare för alla att dra ned på gluten. Det finns inte tillräckligt mycket fakta om hur gluten påverkar oss så jag vill inte gå in för mycket på det, men av mina egna erfarenheter så mår framförallt magen men också huden bättre av gluten- och laktosfritt. Lite gluten tror jag inte är någon fara att få i sig (så länge man inte är allergisk då), men vi äter alldeles för mycket av det idag.
 
Bakade jättegoda gluten- och laktosfria bananmuffins förra veckan, recept kommer snart!
 
 
Jag gör samma sak när det gäller mjölkprodukter. Tar sojamjölk i kaffet och lagar oftast mat med vegetabilisk grädde, men bjuds det på mat eller fika med komjölk i så äter jag det. Skulle gärna blivit vegan om det varit enkelt, men för mig känns det för krångligt. I framtiden kanske många fler har fått upp ögonen för hur mycket hälsofördelar det finns och hur mycket det gör för miljön att välja veganskt så att det blir lättare att välja det alternativet när man äter ute osv (det går ju framåt i Sverige iaf!), men fram tills dess kommer jag fortsätta med lite mjölkprodukter, ägg och fisk någon gång ibland. 
Allmänt | |
Upp