Min syn på kött

 
Jag har aldrig direkt varit ett stort fan av kött. Jag åt det när jag bodde hemma, men efter att jag flyttade hemifrån efter studenten har det blivit mindre och mindre. Jag tyckte det var äckligt att se på och ta i rått kött, så det var i princip alltid pojkvännen som var den som tillagade det, och jag har alltid varit väldigt känslig för senor och fett, det liksom växer i munnen på mig. Så det blev inte så värst mycket kvar av min köttbit ibland när vi grillade entrecote osv.... Dessutom var det mycket billigare med vegetarisk mat! 
 
Förra hösten bestämde sig min pojkvän plötsligt för att bli vegetarian, och jag vart jätteglad! Jag kände/känner mig dock inte redo för att helt plocka bort fisk och skaldjur, ägg, smör, ost och yoghurt från kosten (dels pågrund av det dåliga vegetariska utbudet här i Oslo, och av sociala skäl för att det inte ska vara så krångligt att äta middag hos folk eller på restaurang etc. Man måste få njuta av livet också tänker jag) så jag själv kallar mig inte för vegetarian. Men jag har inte ätit kyckling, fläsk eller nötkött sedan typ oktober 2014. Relativt små förändringar som gör väldigt stor nytta både för min egen hälsa och för miljön! 
 
Visste ni t.ex. att...
 
... köttproduktionen är den produktion av alla livsmedel som tär mest på vår miljö?
... kött är syrebildande, dvs det stör våra kroppars pH-värde, och innehåller ofta rester av antibiotika och andra gifter som leder till b.la. Inflammationer och rubbningar i hornomsystemet. Välj alltid, alltid EKO om du ska äta kött! 
... vegetarisk mat är lätt för kroppen att bryta ned, medan rester av kött kan stanna i tarmen i flera år?!
... Sojabönor, linser och vissa frön och nötter innehåller mer protein per 100 gram än kött?
 
  
Två av mina favoriträtter; gröna linsbiffar och auberginegratäng
 
 
Som sagt så vill jag inte uppmana alla till att bli vegetarianer, men tänk efter lite. Du kanske inte behöver äta kött varje dag? Kanske kan du ha som mål att äta vegetariskt 2-3 dagar i veckan. Eller bara äta kött till en av dina måltider på en dag istället för både lunch, middag och kanske frukost. Små steg! 😊
tänk också på att inte bara köpa färdiga vegetariska maträtter, dvs det du hittar i frysdisken på Ica. Fryst falafel, "hamburgare", qournbiffar osv är en bra nödlösning om det måste gå fort, men satsa hellre på att göra dina egna biffar, grytor etc. Det smakar om inte annat mycket bättre!
Allmänt, Personliga reflektioner | |
Upp