Min mjuka pepparkaka + lite andra recepttips på julbak

Trevlig andra advent! 
Idag bakade jag en variant på mjuk pepparkaka, hade både lingonsylt och turkisk yoghurt hemma som jag ville använda till något, o det passade ju perfekt. Har bytt ut vetemjöl mot dinkelmjöl, smör mot kokosolja och sötat med kokossocker/rörsocker för en lite sundare variant. Enjoy! 😊
 
Du behöver:
3 ekologiska ägg
1 dl kokossocker
2 dl rårörsocker
150 g kokosolja
2 dl turkisk yoghurt 
1 dl lingonsylt eller rårörda lingon
4 dl dinkelmjöl
3 tsk bakpulver
1,5 tsk kanel
0,5 tsk mald nejlika
0,5 tsk kardemumma
0,5 tsk mald ingefära
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält kokosoljan och rör ihop med yoghurt och lingonsylt. Vispa ägg och socker pösigt. Vänd i kokosolja- blandningen i äggsmeten. Blanda resterande ingridienser och blanda ner. Häll i en smörad och bröad form och grädda i ugnen ca 35-40 min. Låt svalna innan servering. 
 
 
 
Fortfarande baksugen, eller lust på något annat? 
Här är några recept som verkligen är värda att prova:
 
Renee Voltaires kokoskola
Green Kitchen Stories varianter på lussekatter och pepparkakor
Nillas ischoklad
Recept, Recept - mellis/fika | |
#1 - - Lena:

Ser jättegod ut!
Jag ska göra kokoskolan. Den är sååå god!
/mamma

Upp